CD 65_719

Recensie Codex Chantilly III (middeleeuwse wereldlijke gezangen van o.a. Cordier, Trebor, Caserta, Pykini, Mayhuet)

Codex Chantilly III (middeleeuwse wereldlijke gezangen van o.a. Cordier, Trebor, Caserta, Pykini, Mayhuet)
Tetraktys
Etcetera KTC1917 • DDD-70’

Het internationale ensemble Tetraktys, onder aanvoering van blokfluitspeler Kees Boeke, is gefascineerd door de muzikale inhoud van de Codex Chantilly, een bijzonder Frans manuscript met 112 polyfone composities uit de tweede helft van de veertiende eeuw. Het gaat om ballades, dansen, motetten en vocale rondo’s. Tetraktys heeft dit jaar de opnamen gemaakt voor deel III van een eerbetoon op cd aan de virtuoze componisten van die tijd, die in sommige gevallen ook beeldend kunstenaar waren en hun muziek noteerden in artistieke beeldtaal. De twee stukken van Baude Cordier, waarmee het album opent, zijn overigens pas in de negentiende eeuw toegevoegd aan het manuscript, maar passen er muzikaal perfect in. De zang is in handen van twee sopranen (Zsuzsi Tóth in vijf stukken en Julia von Landsberg in twee, één keer samen) en de countertenor Leandro Marziotte (drie stukken). In de begeleiding horen we, behalve de blokfluit van Kees Boeke, harp en vedels. De muzikale taal is merendeels wat melancholiek, waarbij een zekere mate van gelijkvormigheid optreedt; in twee gevallen (de dansvormen virelai, een keer instrumentaal, een tweede keer gezongen als duet van de twee sopranen) is het tempo wat opgewekter.