CD 66_722

Recensie DIVERSEN – Consolation – Forgotten Treasures of the Ukrainian Soul

Consolation – Forgotten Treasures of the Ukrainian Soul
Natalya Pasichnyk (piano), Jacob Koranyi (cello), Emil Jonasson (klarinet), Christian Svarfvar (viool), Olga Pasichnyk (sopraan), Luthando Qave (baritone)
BIS 2222 • SACD-76’
Luister 722 – Maart 2017

Consolation heet deze cd. Troost hadden ze nodig, de inwoners van Oekraïne, een land met een tragische historie. Muziek was volgens pianiste Natalya Pasichnyk de enige manier voor de Oekraïners om hun gevoelens te uiten. De cd staat dan ook bol van de melancholie, van langzame, treurige, maar ook berustende, zachtmoedige en ineens weer positief opflakkerende muziek. Ze zitten daar niet bij de pakken neer, te horen aan deze werken met titels als Sorrow, They Stood in Silence en I am Sad. Maar naast droef is deze muziek van de hier overwegend onbekende, twintigste-eeuwse componisten als Lysenko, Skoryk, Revutsky, Kolessa, Lyathoshynsky van bijzonder hoge kwaliteit, zo ook de musici, met initiatiefneemster Natalya Pasichnyk, de Zweeds-Oekraïnse pianiste, voorop. Alles is intens aan deze opname. De warme klank van de cello (Jacob Koranyi), de lyrische streek van de viool (Christian Svarfvar), het wat omfloerste geluid van de vleugel, de diepe, indringende bariton van Luthando Qave en de gepassioneerde – hoewel wat dik vibrerende – stem van de sopraan (Olga Pasichnyk). Het zou mooi zijn wanneer deze cd deze grote markt aan schitterende gevoelsmuziek zou ontsluiten.
Marjolijn Sengers