CD 10_721

Recensie DIVERSEN – Euch ist ein Kindlein heut geborn: Luthers Weihnachtslieder in Sätzen der Reformationszeit

Euch ist ein Kindlein heut geborn: Luthers Weihnachtslieder in Sätzen der Reformationszeit
Hamburger Ratsmusik en solisten o.l.v. Simone Eckert
Carus 83.390 • DDD-65’

Terwijl ik schrijf, zitten we nog midden in de Advent 2016 en komt een album als dit als geroepen. Sowieso is de timing perfect, ook vanwege Luther en 500 jaar Reformatie. Maar vooral is dit album de perfecte synthese van een laagdrempelig kerstalbum en Cultuur met een grote C. Het ensemble Hamburger Ratsmusik boog zich over vijf bekende Advents- en kerstliederen van Maarten Luther, in bewerkingen van componisten uit de tijd van de Reformatie. Als opening weerklinkt bijvoorbeeld de weemoedige melodie ‘Nun komm’, der Heiden Heiland’. Op elk lied volgt dan een serie arrangementen en variaties voor zang en/of instrumenten. Naast grootheden als Praetorius, Hassler en Walter komen ook minder bekende namen als Reusner, Finck, Osiander, Polarus en Eccard voorbij. De prettige leesbare liner notes verschaffen boeiende achtergrondinformatie. Ook de uitvoering mag fantastisch heten. De interpretatie van sopranen Veronika Winter en Ina Siedlaczek is integer en aandachtig, wars van alle sentiment; ongekunsteld is het woord. Tegelijk blijkt hun gedegen ademtechniek uit de egale melodielijnen zoals in ‘Christum wir sollen loben schon’ (nr.41). Even sober en sonoor klinkt de warme tenor van Jan Kobow. Gamba en blaasinstrumenten munten uit in gave toonvorming. En ondanks een levendige afwisseling in kleur en beweging, is de totaalindruk er een van overzicht, helderheid en sereniteit.