CD 11_721

Recensie Farinelli – A Portrait (aria’s van Broschi, Giacomelli, Porpora, Leo en Händel)

Farinelli – A Portrait (aria’s van Broschi, Giacomelli, Porpora, Leo en Händel)
Ann Hallenberg (mezzosopraan), Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset
Aparté AP117 • DDD-80’

Ann Hallenberg ziet er op de cover van deze cd uit alsof ze rechtstreeks van een achttiende-eeuwse operabühne is komen wandelen. Haar weelderige uitdossing past uitstekend bij de heldenstatus van Farinelli, de gevierde castraat in wiens huid ze is gekropen. Ze wordt daarbij begeleid door hetzelfde ensemble dat in 1994 de muziek inspeelde voor de film over diens leven. Hallenberg is niet de eerste die een cd wijdt aan het repertoire van Carlo Broschi, zoals de sterzanger officieel heette. Onder meer Vivica Genaux (Harmonia Mundi) en Philippe Jaroussky (Erato) gingen haar voor. De Zweedse mezzo laat die beide opnamen achter zich met deze live-registratie op het muziekfestival van Bergen in 2011 en bewijst eens te meer dat ze tot de beste barokzangers van onze tijd behoort. Een prachtige, volle klank met onberispelijke techniek en een stemcontrole waar je u tegen zegt. Van het vuurwerk in de openingsaria tot de razendsnelle, gejaagde nootjes van Leo’s ‘Cervo in bosco’, we vallen van het ene spektakelstuk in het andere. Die zingt ze met krachtig (maar niet overdadig) vibrato, haar ornamentaties smaken naar meer en niet eerder hoorde ik zo’n indrukwekkende uitvoering van Porpora’s aria ‘Alto Giove’. Over een klein uitglijdertje hier en daar doen we niet moeilijk; het blijft nou eenmaal een live-opname. Een opname die trouwens ook prima scoort op geluidskwaliteit. In het uitgebreide boekje worden de aria’s op de tracklist aan de hand van Farinelli’s levensverhaal aaneengeregen. Twee puntgaaf gezongen Händel-toegiften (geen Farinelli-repertoire) en een alleraardigst jubileum-cd’tje van Les Talens Lyriques met een greep uit hun hoofdzakelijk Franse oeuvre krijg je er gratis bij.