CD 70_722

Recensie DIVERSEN – Llibre Vermell de Montserrat

Llibre Vermell de Montserrat
La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XX o.l.v. Jordi Savall
Alia Vox AVSA9919 (2) • SACD-72 + DVD-1.14’
Luister 722 – Maart 2017

Al in 1965 maakte Jordi Savall kennis met de muziek uit het Llibre Vermell de Montserrat – een laat veertiende-eeuws manuscript uit het Catalaanse pelgrimsoord van de Zwarte Madonna. In 1979 maakte hij er met Hespèrion XX en zijn – inmiddels overleden – vrouw Montserrat Figueras een destijds spraakmakende opname van en de laatste jaren hebben hij en zijn ensemble de muziek opnieuw op het repertoire. In het manuscript staan tien muziekstukken, mogelijk zijn er twee verloren geraakt, die door pelgrims gezongen kunnen worden, maar het is zeker geen simpele volksmuziek en het bekende Virgo splendens kan in verschillende versies worden gezongen: eenstemmig, of twee- dan wel driestemmig in canon. Sommige liederen kunnen ook gedanst worden, ook daarover wordt in het handschrift het een en ander verteld. Natuurlijk is er sinds Savalls eerste opname het nodige veranderd: nu spelen er nogal wat instrumenten uit het Midden-Oosten mee, zoals een duduk, een ney, een kanun en een ud en Savall speelt behalve vedel ook rebec. Zulke instrumenten waren destijds in de oude muziek nog geen mode, nu wel. Verder blijft alles wel herkenbaar Savall: vol van klank, ruimschoots sfeervol en vaak ook gedragen. Wie aan de cd niet genoeg heeft krijgt een iets langere dvd met hetzelfde materiaal op de koop toe, en daarmee ook de mooie kerk in Barcelona waar alles is opgenomen.
Paul Herruer