CD 77_719

Recensie Rhapsody (werken van Chabrier, Gershwin, Enescu, Ravel en Liszt)

Rhapsody (werken van Chabrier, Gershwin, Enescu, Ravel en Liszt)
Denis Matsuev (piano), Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons
BR Klassik 900146 • DDD-64’

Als het gaat om verzorgd orkestspel zit je goed bij Mariss Jansons en zijn Beierse keurkorps: samenspel, balans, dynamiek en instrumentatie zijn op deze cd puntgaaf uitgewerkt. Toch blijf je niet op het puntje van je stoel: het schort aan de interpretatie. In Chabrier’s España mis je het felle temperament en de Spaanse trots: onontbeerlijke elementen die deze sprankelende partituur op scherp kunnen zetten. Ook Enescu’s 1e Roemeense Rapsodie klinkt, na een aanvankelijk karaktervol begin, eigenlijk té mooi, te weinig rauw, met een gemis aan risico en hart-op-de-tong mentaliteit. Een beetje als een zigeuner die zijn sjofele hoofddeksel heeft verruild voor een smetteloze hoge hoed. De polijsting van zigeunerinvloeden doet ook het langzame begin van Liszt’s 2e Hongaarse Rapsodie de das om: fantasie en urgentie ontbreken. Gershwins Rhapsody in Blue heeft te lijden onder een verschil in benadering tussen solist en orkest: Matsuev lekker los, met aanstekelijke rubati, en een aanpak die het improvisatorische element goed benadrukt. Het orkest daarentegen speelt stijfjes, met een sound die te weinig neigt naar naar big band. Eigenlijk wordt alleen Ravels Rapsodie espagnole juist getroffen – prachtige (meng)kleuren, uitstekend van sfeer – maar dat is, gemeten over een hele cd, een schrale oogst.
Maurice Wiche