CD 80_721

Recensie Verismo – Adriana Lecouvreur, Andrea Chénier, Madama Butterfly, Turandot, Pagliacci, La Wally, Mefistofele, La gioconda, Tosca, Manon Lescaut

DIVERSEN
Verismo: Aria’s uit opera’s Adriana Lecouvreur, Andrea Chénier, Madama Butterfly, Turandot, Pagliacci, La Wally, Mefistofele, La gioconda, Tosca, Manon Lescaut
Anna Netrebko (sopraan), Yusif Eyvazov (tenor), Orkest van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v Antonio Pappano
Deutsche Grammophon 4795015 • DDD-69’
Waardering: 7
Luister 721 – Januari/Februari 2017

Na eerder Netrebko’s overstap naar het verisme te hebben beschreven heb ik de cd met vrienden beluisterd. Over een ding was iedereen het eens: voor het vibrato van haar huidige tenor-echtgenoot hebben ze in Italië een ander woord. In het muziektheater ben je overigens blij met hem hoor, maar in de Met, Covent Garden en een turbo DG-release niet. Wat Netrebko betreft wil ik Farneti, Olivero of Callas niet van stal halen. Netrebko is in deze muziek soms echt fantastisch. Ze heeft power en een lekker donker, zwaar geluid waar de tragiek al van nature in ligt besloten. Haar Manon Lescaut en Tosca zouden Puccini in vervoering hebben gebracht. Laten we hopen dat ze deze rollen snel met Kaufmann opneemt. Een complete Wally met die twee… mag een man dromen? Maddalena de Coigny mag ze van mij ook compleet opnemen: prachtig. Idem dito Gioconda en Mefistofele. Met Butterfly moet ze niet te lang wachten denk ik (en Pappano moet nog een beetje oefenen). Turandot en Liù kunnen we doorstrepen. In Adriana Lecouvreur werkt het orkest haar tegen. Pappano kent in Manon Lescaut mooie momenten maar subliem is het niet. In de aria’s is het ronduit lijzig en stroperig. Een muur van geluid zonder diepgang.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen