CD 21_720

Recensie DVORÁK – Symfonische Variaties op.78 – Slavische Rapsodieën op.45

DVORÁK
Symfonische Variaties op.78 – Slavische Rapsodieën op.45
Prague Philharmonia o.l.v. Jakub Hrusa
Pentatone PTC5186554 • SACD-61’

Toen Antonín Dvorák in 1879 een ‘hit’ scoorde met zijn Slavische Dansen opus 46 was hij 38 jaar. Een jaar eerder had hij persoonlijk kennis gemaakt met Johannes Brahms, een ontmoeting die verstrekkende gevolgen zou hebben. Brahms bracht hem in contact met zijn uitgever Simrock, die een fijne neus had voor populaire successen. De rest is geschiedenis. Dat Dvorák ook voor 1879 al heel verdienstelijk componeerde horen we op deze cd. Ondanks het hoge opusnummer werden de Symfonische Variaties al in 1877 in première gebracht, om vervolgens tien jaar te moeten wachten op publicatie. Een schitterend stuk, dat slechts zelden wordt gespeeld, net als de Slavische Rapsodieën die Dvorák in navolging van de Hongaarse Rapsodieën van Liszt pende. Jakub Hrusa (Brno, 1981) is een aanstormend dirigeertalent dat in Nederland al te horen was bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Concertgebouworkest. Hier staat hij aan het hoofd van Prague Philharmonia, waarvan hij van 2009 tot 2015 chef-dirigent was. Zo te horen heeft het orkest een wat kleine strijkersbezetting. Er wordt verdienstelijk gemusiceerd, maar de toegevoegde waarde van deze uitgave ligt in de eerste plaats bij het repertoire. Geheel ten onrechte worden de Slavische Rapsodieën ook in de platencatalogus stiefmoederlijk bedeeld, dus grijp uw kans.