CD 23_720

Recensie FISCHER – Uranie

FISCHER
Uranie
Élisabeth Joyé (klavecimbel, orgel)
L’Encelade ECL1402 • DDD-67’
Waardering: 9
Luister 720 – December 2016

Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746) mag dan geen naam zijn die nog steeds tot het grote publiek spreekt, in zijn tijd was hij redelijk bekend. Geboren in het huidige Bohemen, bestudeerde hij een tijdlang de Franse muziek; mogelijk verbleef hij hiervoor een tijd in Parijs, maar dat is niet zeker. Naderhand bekleedde hij tot zijn dood de functie van Kapellmeister bij de markgraaf van Baden in Rastatt. Als componist paste Fischer verscheidene modieuze stijlen toe. De Franse invloeden hoor je terug in zijn klavecimbelsuites. Elizabeth Joyé selecteerde onder meer aantal werken uit zijn ‘Musicalischer Parnassus’, een bundel van 9 suites die elk één van de muzen vertegenwoordigt. Joyé koos Uranie (sterrenkunde), Melpomene (tragedie), Clio (geschiedschrijving) en Euterpe (fluitspel). Vanaf het begin dwingt ze aandacht af met haar gevarieerde voordracht: lieflijk, poëtisch getinkel voor Uranie, een krachtige passepied voor Melpomene. Van het ‘Musikalisches Blumen-Büschlein’ (1696) valt vooral de ‘Chaconne’ op, bedachtzaam neergevlijd, met soepel krullende ornamentiek. In de ‘Aria et huit Variations’ bewijst Joyé zich als vertelster pur sang. Tegelijk denkt ze analytisch en buit de compositorische structuren welsprekend uit. Tenslotte is er het op Silbermann geïnspireerde orgel, dat een perfect, Duits-barok aandoend geluid produceert voor fragmenten uit ‘Ariadne Musica’. Een aanrader voor wie met Fischer wil kennismaken.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen