FRESCOBALDI - Affetti amorosi

Recensie FRESCOBALDI – Affetti amorosi

FRESCOBALDI
Affetti amorosi – Arie musicali. Firenze, 1630
La Banquet Céleste o.l.v. Damien Guillon
Glossa GCD 923702 • DDD-70’

In de Église de Froville hangt een aangename akoestiek. Dat is zelfs een van de eerste aspecten die opvallen: hoe deze opnamelocatie alle zang en spel tot hun recht laat komen. Transparant en toch warm, gedifferentieerd en toch evenwichtig, en met een continu kristalzuivere intonatie. Countertenor Damien Guillon en zijn ensemble Le Banquet Céleste klinken bijna hemels tijdens dit lyrische muziekfestijn. Toch gaat het niet om kerkmuziek, maar om de Arie musicali die Girolamo Frescobaldi schreef tussen 1615 en pakweg 1630 en die hij publiceer- de in twee bundels; vocale werken waarmee deze weergaloze baroktoetsenist zich van een minder bekende kant liet zien. Affetti amorosi (Liefdevolle genegenheden) heet dit album. Soms slaat die term op hevige verliefdheid (‘Ik sta in brand en verzwijg mijn pijn,’ zingt Damien Guillon in Ardo e taccio), maar ook verlies en rouw komen voorbij. Dat illustreert Guillon met Maddalena alla croce waarin de wringende overmatige kwart in de melodie plus de schurende harmonische wendingen aan Gesualdo herinneren. Een prachtig moment is de Toccata per spinettina sola over liuto waar cellist Julien Barre bescheiden en sereen de tinkelende luitklanken van André Henrich ondersteunt. Alle vocalisten beheersen magistraal de versierkunst, soms alleen in de vorm van een subtiel gedoseerd vibrato. Sopraan Céline Scheen schittert met haar wonderbaarlijk romig en tegelijk glashelder timbre in Dunque dovrò, bas Benoît Arnould klinkt waardig en beheerst in Troppo sotto due stelle waar smetteloos legato en dalende intervalsprongen troef zijn. En wat kleurt zijn stem ook wonderschoon bij de tenor Thomas Hobbs! Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar per saldo is dit dus een album waarop niets, maar dan ook niets valt aan te merken. Margaretha Coornstra