CD 13

Recensie J.S. BACH, PERANDA – Lutheran Masses II (Missen BWV233 & 234; Missa in a)

J.S. BACH, PERANDA
Lutheran Masses II (Missen BWV233 & 234; Missa in a)
Hana Blažíková (sopraan), Robin Blaze (countertenor), Gerd Türk (tenor), Peter Kooij (bas), Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki
BIS-2121 • SACD-71’

Het Lutherse protestantisme was in Bachs tijd nog niet zo ver verwijderd van de katholieke oorsprong, dat het latijn en de mis al taboe waren. Vandaar dat ook Johann Sebastian er geen been in zag om Kyrie, Gloria, Qui tollis en andere roomse tekstelementen op muziek te zetten. Zo ontstonden de vier zogenoemde (korte) Lutherse missen. Masaaki Suzuki nam er in 2013 twee op (BWV235&236), voor het album Lutheran Masses I. In 2014 volgden de twee andere, nu te horen op deel II, en aangevuld met een rond honderd jaar oudere tweedelige mis van Marco Gioseppe Peranda (1625-1675), waarvan bekend is dat Bach die in Leipzig ook heeft uitgevoerd. De Bach-missen vertonen de vertrouwde Suzuki-kwaliteit: sprankelende koren (dat Gloria van BWV 233!), soepel orkestwerk, sterke solisten (alleen klinkt de wel haarscherp intonerende Blažíková in het Qui Tollis van BWV 234 wat schel). Voor de mis van Peranda worden nog wat meer solisten opgevoerd. Het gaat in deze twee delen (Kyrie en Gloria) overigens vooral om koorpartijen, hier en daar even afgewisseld met een korte strofe voor een of enkele stemmen. Mooi materiaal in aansprekend vroegbarok-idioom. Het hoeft niet te verbazen dat ook Bach dit werk waardeerde.