CD 01_716

Recensie J.S. BACH – Stirring Stills – Bach for Viola

J.S. BACH
Stirring Stills – Bach for Viola
Esther Apituley (altviool)
Challenge Classics CC72726 • SACD-61’
Waardering: 10
Luister 716 – Juni 2016

Ruim een maand geleden was Esther Apituley in Podium Witteman en speelde op haar altviool een deel uit een solosonate van Bach. Dat klonk naar meer en dat meer is er nu: tien delen uit Sonates 1 en 2, de Partita nr.2 voor soloviool en uit de Cellosuites 3, 4, 5 en 6. De Chaconne uit de Partita sluit deze lange Bachsuite af. Daar begon voor Apituley ook de wens om Bach (die niets voor altviool solo heeft geschreven) naar haar instrument te vertalen, zoals ze in de toegevoegde brief aan Bach uitlegt. Wat die Chaconne betreft: daar zijn ook arrangementen voor klavecimbel en piano (Brahms) van in omloop en de cellosuites zijn ook weleens in een versie voor blokfluit gedaan, dus wat dat betreft zit Apituley dichter bij de kern van die muziek. Bij het begin met het Adagio uit de Eerste Vioolsonate is in haar voordracht nog veel terug te vinden van wat we tegenwoordig zo deftig ‘historisch geïnformeerd musiceren’ noemen, maar al spelende komt er toch de nodige grootsheid bij die naar vroegere tijden wijzen. Zeker in de Chaconne, die binnen de mogelijkheden steeds meer naar groots en machtig gaat klinken. Dat mag wel weer eens een keertje, net als de over het algemeen redelijk beschouwelijke tempi die Apituley kiest – er wordt in barokmuziek al genoeg gejakkerd. Alles wat ze doet is doortrokken van gevoel en geeft rust. Zo rustig moet het in het kapelletje in de Pyreneeën zijn geweest toen ze daar de cd opnam. De titel lijkt trouwens sterk op die van het allerlaatste prozastuk van Samuel Beckett, maar dat zal toeval zijn.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen