CD 34_716

Recensie LALO – Complete Songs

LALO
Complete Songs
Tassis Christoyannis (bariton), Jeff Cohen (piano)
Aparté AP110 • DDD-60’

Van Edouard Lalo kennen we anno 2016 eigenlijk alleen nog zijn Symphonie espagnole. Weinigen weten dat hij ook ruim dertig liederen schreef, die zeer de moeite waard zijn en een hogere plek in de liederenrangorde verdienen. Deze liederen, op gedichten van onder meer Hugo, Musset, De Béranger en Gautier liggen goed in het gehoor, zijn charmant, lieflijk, poëtisch, soms uitbundig en hebben inhoud. Waarom ze zo weinig worden uitgevoerd is me eigenlijk niet duidelijk. In de persoon van deze Griekse bariton Tassis Christoyannis hebben ze een warm pleitbezorger. Christoyannis geeft de liederen gewicht en status. Hij onttrekt ze op majestueuze wijze aan de vergetelheid, daarbij uitstekend geholpen door de vlot en accuraat spelende Amerikaanse pianist Jeff Cohen. De opera-achtergrond van Christoyannis, mij net als de liederen onbekend, klinkt door in elke noot. Hij zingt expressief en subtiel, zijn timing is top, hij articuleert goed. Je ziet hem staan, borst vooruit, zich richtend op zijn publiek, een zanger met de gave zijn luisteraars aan zich te binden. Zijn warme stem heeft overtuigingskracht, een zekere voornaamheid en een warm timbre. De combinatie Lalo en Christoyannis werkt goed, maar Christoyannis is het type zanger dat alle muziek tot leven kan laten komen.
Marjolijn Sengers