Recensie LIGETI – Piano Concerto, Cello Concerto, Chamber Concerto, Melodien

LIGETI
Piano Concerto, Cello Concerto, Chamber Concerto, Melodien
Joonas Ahonen (piano), Christian Poltéra (cello), BIT20 Ensemble o.l.v. Baldur Brönnimann
BIS-2209 • SACD-72’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Het lijkt wel of Ligeti een magnetische kracht uitoefent op perfectionisten onder musici, want er blijven maar cd’s uitkomen waarop zijn unieke talent zo scherp wordt aangesneden dat bijna vanzelfsprekend de perfectie wordt benaderd. Het Celloconcert met Christian Poltéra op cello en het BIT20 Ensemble onder leiding van Baldur Brönnimann is griezelig mooi. Brönnimann kiest daarbij wel voor enorm langzame tempi. Daar zou je best over kunnen discussiëren, maar het ensemble houdt de muziek op fascinerende wijze bijeen. Zo ontstaat er gaandeweg een klanksensatie die mij naar adem deed happen. Van de ijlste tonen tot de korte climaxen heeft alles lading, iedere noot vibreert met de Ligeti-eigen Space Odyssey-mystiek. Ja, we zijn hier allang niet meer op aarde. Datzelfde geldt ook voor het Kammerkonzert voor 13 instrumenten, al vind ik de tempi daar wel echt te langzaam. Het ensemble houdt de muziek weliswaar op fabelachtige wijze bijeen, maar hier gaat het toch een beetje slepen. Dat geldt eigenlijk ook voor Melodien voor orkest, al blijven het samenspel en de geladenheid van al die in elkaar overvloeiende toonreeksen hier een klanksensatie op zich. De kille, barpiano-achtige klank waarmee Joonas Ahonen door het Pianoconcert jaagt had geen groter contrast met voorgaande stukken kunnen vormen. Die schijnbaar achteloze benadering tegenover de computergestuurde perfectie van het BIT20ensemble pakt onverwacht spannend uit: zo kun je dit ook spelen. Een soort nouvelles aventures in Ligeti!