CD 35_726

Recensie ŁUKASZEWSKI – Motets

ŁUKASZEWSKI
Motets
Polski Chór Kameralny o.l.v. Jan Łukaszewski
Warner Classics 9 58363 9 • DDD-62’

‘Antimodern’, zo wordt de stijl van Paweł Łukaszewski ook wel genoemd. ‘Eclectisch’ zou ik eraan willen toevoegen. Met gregoriaans en het gebruik van hoketus en cantus firmus-technieken uit de middeleeuwen, een motet in Bach-stijl en eenentwintigste-eeuws postmodernisme in de geest van Gorecki, Pärt en andere componisten uit de Estlandse/Baltische school. Vijf uitvaartliederen gaan op Russisch-orthodoxe leest. Het uitsluitend religieuze repertoire doorloopt het liturgisch jaar, met veel aandacht voor de Maagd Maria. Het cd-boekje vermeldt er voor de zekerheid bij dat de componist met zijn muziek wil getuigen van Gods pracht en grootheid. Łukaszewski’s muziek is niet heel vernieuwend of opzienbarend. In plaats daarvan hoor ik een spirituele insteek die genoeg heeft aan zichzelf; katholieke devotie waarin Łukaszewski eigen inspiratie combineert met vondsten uit acht eeuwen koorrepertoire. Dat geeft deze cd een persoonlijke stijl en een zekere eigenzinnigheid. Bijvoorbeeld te horen in het intens-verstilde Nunc dimittis. Het Pools Kamerkoor zingt netjes en precies – vooral als het zacht en beheerst moet, wat meestal het geval is. Daarbuiten is de balans niet altijd optimaal. Echt een gemis zijn de motetteksten in het cd-boekje. Ook op internet vind ik ze niet terug.
Frank Pothoven