Menu Sluiten
CD 37_726

Recensie MAHLER – Song Cycles (Kindertotenlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Rückert-Lieder)

MAHLER
Song Cycles (Kindertotenlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Rückert-Lieder)
Alice Coote (mezzosopraan), Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht
Pentatone PTC 5186 576 • SACD-62’
Waardering: 8
Luister 726 – September/Oktober 2017

Mahler zelf heeft de premières van de Lieder eines fahrenden Gesellen en de Kindertotenlieder uitgevoerd met een bariton, maar ze zijn allang ook het werkterrein van mezzosopranen geworden. Zo ook Alice Coote, die op haar debuut-cd uit 2003 al Mahler zong, en nu beide cycli samen met de vijf Rückert-Lieder brengt met het Nederlands Philharmonisch Orkest onder Marc Albrecht. Hun samenwerking is voortreffelijk: er worden mooie welvende lijnen getrokken en de afstemming tussen stem en orkest is zowel in beweging als in dynamiek heel gelijkgezind. Toch moet er meermalen naar geluisterd worden om de waardevolle elementen te horen, want als Coote met Wenn mein Schatz inzet lijkt er weinig te gebeuren en ook het tweede lied uit de Fahrenden Gesellen dreigt inhoudelijk een beetje aan je voorbij te gaan. De climaxen in Ich hab’ ein glühend Messer gaan Coote het minst goed af: haar stem die in de laagte en het midden vaak heel kleurrijk en genuanceerd is, wordt in het luide en hoge nogal schel. De lyriek en de sfeer van de andere cycli worden veel overtuigender getroffen, maar er blijft een kanttekening. Coote maakt haar Duitse medeklinkertjes soms een tikje onscherp, waardoor de teksten niet altijd helder doorkomen. Die zijn trouwens in het boekje nergens te vinden.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen