Recensie MOESORGSKI – Moesorgski: Schilderijen van een tentoonstelling, Nacht op de kale berg; Tsjaikovski: Wals uit het Zwanenmeer

MOESORGSKI
Moesorgski: Schilderijen van een tentoonstelling, Nacht op de kale berg; Tsjaikovski: Wals uit het Zwanenmeer
Wiener Philharmoniker o.l.v. Gustavo Dudamel
DGG 4796797 • DDD-51’
Luister 722 – Maart 2017

Dudamel werd bekend als boegbeeld van El Sistema waarin arme kinderen uit Zuid-Amerika met Europese klassieke muziek in aanraking worden gebracht. Op die manier kunnen zij enigszins aan de armoede ontsnappen en krijgen Europeanen meer met Latijns-Amerikaanse muziek te maken. Ook al dirigeert Dudamel met de jaren meer en meer Europese muziek, zijn roots vergeet hij niet. Dat heeft voor- en nadelen. In repertoire waarin de uitbundigheid en de grootsheid voorop moeten staan (op deze cd Nacht op de kale berg), is hij zeer inspirerend. Moet hij het hebben van elegantie, verfijning en zeer grote precisie in de details (zoals hier de Wals uit het Zwanenmeer), dan blijft hij aan de grove kant en is het orkest beter dan de dirigent. Een tussenpositie is er voor Schilderijen van een tentoonstelling, ook doordat de delen onderling zeer verschillen. Tenslotte valt opnieuw op, hoezeer een bijna euforische tekst op de achterkant van het cd-hoesje contrasteert met het niveau van de uitvoering, al is het contrast dit keer niet zo groot als elders.
Emanuel Overbeeke