Menu Sluiten
andsnessib

Recensie MOZART – Requiem

MOZART
Requiem
RIAS Kammerchor, Freiburger Barockorchester o.l.v. René Jacobs
harmonia mundi 902291 • DDD-46’

Waardering: 8

Iedereen kent het verhaal rond het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart. De componist kon het niet afmaken, diverse pogingen werden daarna gedaan om het te voltooien, die van Süssmayer werd uiteindelijk dé versie. Maar ook daar zaten onlogische dingen in. In 2016 vroeg René Jacobs aan de Franse componist Pierre-Henri Dutron om Süssmayrs versie te reviseren, deze opname is daar het resultaat van. Dutron vulde maten aan en orkest- en koorklank op. Grootste verandering zonder hier in details te treden (zie het interview met Dutron op YouTube) is dat dit Requiem in deze versie veel romantischer en voller klinkt dan eerdere opnamen. Meer klank, meer dramatiek, meer dreiging, minder kwetsbaarheid dan bij eerdere, de laatste jaren meer volgens de regels van de oude muziek geïnterpreteerde uitvoeringen. Zat Mozart qua emotionele impact zo’n beetje tussen Fauré en Verdi in, deze uitvoering schuift duidelijk op richting de laatste. Dit is qua beeld geen lichte Mozart in een vergulde rococokerk, maar een Mozart in een donkergrijze door kaarsen doorrookte en zwaar aanvoelende ruimte. Associatief, ik weet het, maar ondanks een zekere dikheid heeft Jacobs’ uitvoering aantrekkingskracht en charme, vanwege de breed zingende solisten, het stevig doorzingende grote koor en de prominente aanwezigheid van orkest en solo-instrumenten.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen