CD 37_720

Recensie NYMAN – The man who mistook his wife for a hat

NYMAN
The man who mistook his wife for a hat
Matthew Trevino (Dr. P), Rebecca Sjöwall (Mrs P), Ryan MacPherson (Neurologist), Nashville Opera Orchestra o.l.v. Dean Williamson
Naxos 8660398 • DDD-58’

Het lage waarderingscijfer heeft vooral te maken met de manier waarop deze kameropera van Michael Nyman gepresenteerd is. Geen libretto bij de cd en dat voor een opera over een behoorlijk ongewoon onderwerp waarin het meevolgen van de tekst heel belangrijk is. De centrale figuur, Dr. P, is immers een man die lijdt aan visuele agnosie of ‘mentale blindheid’ en het libretto is een adaptatie van de neurologische studie in het boek van Oliver Sacks. Volgens Nyman heeft dr. P muziek nodig als een vitale verbindingslijn. Het is door zijn muzikaal talent dat Dr. P enigszins een weg kan vinden de chaos. Dat probeert Nyman in zijn muziek weer te geven met zijn ritmische herhalingen en gevarieerde orkestkleuren en zelfs het inlassen van Schumanns ‘Ich grolle nicht’. De proloog, waarin de neuroloog uiteenzet hoe hij het geval van Dr. P benadert is gesproken, ondersteund door het beperkte orkest, de epiloog waarin hij zijn conclusies trekt half gesproken, half gezongen. In de loop van de opera zal de muziek steeds prominenter worden als de dominerende, stuwende en helende kracht in het leven van de protagonisten. Onder leiding van Dean Williamson doen Matthew Trevino, Rebecca Sjöwall en Ryan MacPherson en orkest het prima.