CD 38_719

Recensie PROKOFJEV – Symphonies 4 (1974) & 7

PROKOFJEV
Symphonies 4 (1974) & 7
Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Litton
BIS-2134 • SACD-82’

Aan repetitietijd zal men in het Noorse Bergen geen gebrek hebben want met 350 dagen regen per jaar valt er verder niet heel veel te doen. Andrew Litton heeft verder 13 jaar lang aan het ingeslapen orkest kunnen schaven tot het een internationaal aansprekend niveau had bereikt. Men kan er tegenwoordig echt spelen. En tegelijkertijd klink de opening van Prokofjev 4 in de revisie van 1947 zoals je dat van een Noors orkest verwacht, naar fjorden en Edvard Grieg. Het geeft vooral aan dat noten op schrift geen objectieve werkelijkheid bevatten. Zo kan het dus ook, in een opgeschuurde, overromantische uitvoering met soms Bruckneriaans aanzwellende tutti om dan weer moeiteloos over te schakelen naar de Sjostakovitsj-versnelling om vervolgens weer met beide beentjes in de laatromantiek te landen. Prokofjev kon componeren, zeker, maar een Stravinsky was hij niet. Het is effectmuziek maar dan net iets behoudender dan die van Sjostakovitsj. Een ratjetoe ook, dat wel, maar gaandeweg toch fascinerend. Tsja, Litton en het Bergen Philharmonic… een toporkest dat tegelijkertijd ook een beetje klinkt zoals een Rolex-replica: net echt. Het klinkt als musiceren aan de buitenkant, maar toegankelijk is het allemaal wel en het klinkt natuurlijk fantastisch gedifferentieerd in Super Audio.