Recensie SCHUBERT – in Schubert’s company

SCHUBERT
in Schubert’s company
Maxim Rysanov (altviool), Yakov Katsnelson (piano), Riga Sinfonietta o.l.v. Maxim Rysanov
Onyx LC19017 • DDD-116’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Rysanov maakte van zijn plaat een soort zoektocht naar Schubert. Behalve vier voor altviool bewerkte composities van de meester zelf, treffen we ook zijn Vijfde symfonie en vier moderne composities geënt op het werk van Schubert. Hoezeer de cover hierdoor ook als een lappendeken oogt, tezamen beluisterd komt de combinatie niet vreemd over. Een ding blijkt duidelijk: Rysanov is een technisch zeer bedreven en buitengewoon doorvoeld spelende altviolist. Dit jaar overigens ook in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw te beluisteren. Desyatnikovs bewerking van Wie der alte Leiermann is soms snerpend, dan weer filmisch. De Sonate in a klein, D 821 voor arpeggione en piano biedt Rysanov alle ruimte om te laten horen wat hij in huis heeft. De piano valt wel een beetje weg. Dat is niet nodig, getuige de opname van Argerich en Maisky voor Decca. In Schuberts Vijfde symfonie gaat het Riga Sinfonietta soms iets te kort door de bocht. Zo komen de pastoraal aandoende passages in het derde deel minder uit de verf. Tabakova’s Fantasy Hommage to Schubert is spookachtig en behoudt met subtiele opgebouwde spanning – uit de ‘mist’ doemt een meer herkenbare Schubert om daarin vervolgens weer op te lossen. Akhunovs twee stukken bevatten het nodige vuurwerk. Met de Derde vioolsonate en Der Leiermann komen we vervolgens weer op bekender terrein. Een rijke plaat.
Quirijn Bongaerts