Recensie SCHÜTZ, SCHEIN Larmes de Résurrection

Recensie SCHÜTZ, SCHEIN Larmes de Résurrection

SCHÜTZ, SCHEIN
Larmes de Résurrection
La Tempête o.l.v. Simon-Pierre Bestion, Georges Abdallah (byzantijnse zang)
ALPHA 394 • DDD-77’

Waardering: 6 Hij is behept met ideeën, meneer Bestion van ensemble La Tempête. Niet alleen klutst hij negen geestelijke madrigalen uit Israelis Brünnlein van Johann Hermann Schein door de Historia der Auferstehung van Heinrich Schütz, hij verkort in de Historia her er der de partij van de Evangelist, maar voegt in beide werken ook instrumenten toe: strijkers, zinken en trombones. Het openingskoor van Schütz is zelfs helemaal instrumentaal geworden. Hij noemt het een proces van her-compositie waarin hij de Evangelist laat zingen door een Libanese zanger in byzantijnse stijl. Dat moet de spiritualiteit van het verhaal benadrukken en het muzikale totaal wordt als nieuw ritueel omschreven. En passant heeft hij ook nog de partij van vier gamba’s onder de Evangelist als improvisaties herschreven (dat is een tegenspraak) terwijl gambisten met toestemming van Schütz echt zelf versieringen mogen aanbrengen. Er is dus flink wat om je aan te ergeren, al zijn de overgangen van Schein naar Schütz zodanig dat ze nauwelijks opvallen en wordt er door La Tempête ook best fraai gezongen. De klank van de Evangelist is natuurlijk heel anders en zijn byzantijnse ornamenten komen meestal op hetzelfde dubbelslagriedeltje neer en gaan vervelen. Bovendien is de balans van alle vocale en instrumentale krachten niet erg evenwichtig.

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

CD kopen? Bestel hem hier.

 

Facebook
Twitter

Laatste artikelen