CD 52_726

Recensie STRAUSS – The Complete Songs – 8

STRAUSS
The Complete Songs – 8
Nicky Spence (tenor), Rebecca Evans (sopraan), Roger Vignoles (piano)
Hyperion CDA6885 • 64’
Uitvoering: 7
Luister 726 – September/Oktober 2017

Complete liedcycli hebben net als complete sonates, missen, cantates en symfonieën de neiging gaandeweg iets van de sprankelende frisheid waarmee ze zijn ingezet te verliezen. Hyperion ondervangt dat door de diverse liedseries afwisselend te bezetten. De constante hier is Vignoles, tenor Nicky Spence is nieuw. Het voornaamste euvel aan dit laatste deel is vooral dat men Strauss’ minste liederen uit de periode 1899-1901 tot het einde heeft bewaard. Met wat mitsen en maren geeft Roger Vignoles dat in het begeleidende boekje ook ruiterlijk toe. Toch zitten ook hier verrassende stukken tussen, ontdekkingen zoals An Sie waarin je Daphne al aangekondigd hoort worden. De rest is echter vooral een martelgang, ondanks tenor Nicky Spence die zijn uiterste best doet om toch iets van deze b-composities te maken. Ook Vignoles doet zijn best, maar je hoort dat de muziek hem niet raakt. Het blijft toch aan de oppervlakte. De geluidskwaliteit is overigens ook niet denderend. Het galmt iets teveel, er is te weinig postproductie op gedaan. Het is maar goed dat de Vier letzte Lieder met Rebecca Evans (in pianotranscriptie) tot het einde bewaard zijn. Evans zingt met heldere stem zonder ooit in de roemruchte Straussiaanse klankbogen te zwelgen. Tsja, als je deel 1-7 hebt hoort deze er nog bij, maar daar is het wel mee gezegd.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen