Recensie VAUGHAN WILLIAMS – A Moveable Feast

VAUGHAN WILLIAMS, RAVEL, DE FALLA
A Moveable Feast (Pianokwintet in c; Frontispice, Le tombeau de Couperin; delen uit El Amor Brujo)
Stockholm Syndrome Ensemble
Channel Classics CCS36916 • DDD-58’
Luister 715 – Mei 2016

Het Stockholm Syndrome Ensemble wil het publiek met haar programma’s een ‘gezondere dosis Stockholmsyndroom’ geven. Het syndroom waarbij gijzelaars onder uitzonderlijke omstandigheden sympathie opvatten voor hun gijzelnemers. Door uitzonderlijke concertprogramma’s, met gesproken woord, filmbeelden en overkoepelende thema’s, wil dit ensemble concerten creëren die het publiek een geïntensiveerde luisterervaring geven. Het overkoepelende thema van deze cd is het Parijs van 1907. Zowel Vaughan Williams als De Falla studeerden rond 1907 in Parijs en verkeerden in de vriendenkring van Ravel. De titel A Moveable Feast is ontleend aan Hemmingway. In het hart van deze cd staat Ravels raadselachtige Frontispice, voor twee piano’s en vijf handen (!). Graag had ik in het cd-boekje gelezen hoe die éne pianist die dit ensemble rijk is het heeft opgenomen. Een meeslepend gespeelde hoogromantische Vaughan Williams opent de plaat met een rijkdom aan klankkleuren en stemmingen. Hoogtepunt is Le tombeau de Couperin, in een geslaagd arrangement voor pianosextet van Marijn van Prooijen. Dit is wat de elegant, doorzichtig en met ritmische precisie spelende musici bedoeld moeten hebben toen zij de naam van hun ensemble bedachten. Als uitsmijter een aanstekelijke Pantomime en Vuurdans uit De Falla’s El Amor Brujo. Zo wil ik wel vaker gegijzeld worden.