CD 71_715

Recensie VERDI – Un ballo in maschera

VERDI
Un ballo in maschera
met o.a. Luciano Pavarotti (Gustavo III), Piero Cappuccilli (Renato), Gabriele Lechner (Amelia), Ludmila Schemtschuk (Ulrica), Magda Nador (Oscar), koor en orkest van de Weense Staatsopera o.l.v. Claudio Abbado
Orfeo C907162 I • DDD-2.13’
Luister 715 – Mei 2016

Dit is een live-opname vanuit de Weense Staatsopera op 26 oktober 1986. Theateratmosfeer, applaus en spanning gegarandeerd maar ook extra scènegeluiden en een niet altijd zo gunstige opstelling tegenover de microfoons. Maar Claudio Abbado dirigeert en het orkest van de Weense Staatsopera speelt precies en vinnig met mooie grote lyrische bogen en subtiele kleuren. Luciano Pavarotti is Gustavo, zelfbewust en geëngageerd. Met zijn kostbare, zonnige tenor geeft hij Verdi’s muziek leven en kleur, fijne nuances maar soms iets te veel open tonen. Piero Cappuccilli laat zijn warme bariton stromen, is een Renato met karakter en zingt een ontroerende ‘Eri tu’, door het publiek met een ovatie beloond. Gabriele Lechner weet als Amelia stand te houden in dit illustere gezelschap met een ruime, in de hoogte soms wat scherpe sopraan en pianocultuur. Ulrica heeft de stevige stem en borsttonen van Ludmilla Schemtschuk en Magda Nador mag Oscar met een frisse sopraan spontaniteit en speelsheid geven. Georg Tichy is een degelijke Cristiano en de samenzweerders Ribbing en Horn hebben de donkere stemmen van Franco De Grandis en Goran Simic. Een dertig jaar oude opname die beslist nog te genieten is en een mooi document is.