CD 57_717

Recensie WAINWRIGHT – Take all my lovers – 9 Shakespeare sonnets

WAINWRIGHT
Take all my lovers – 9 Shakespeare sonnets
Anna Prohaska (sopraan), Rufus Wainwright (zang), Florence Welch, Martha Wainwright (zang), Sian Philips, Marius DeVries e.a. (recitatie), BBC Symphony Orchestra o.l.v. Jayce Ogren, Berlin String Section
Deutsche Grammophon 479 5508 • DDD-55’

De Amerikaans-Canadese singer-songwriter Rufus Wainwright laat zich niet graag op één genre vastpinnen. Nadat hij door de critici al eens vergeleken was met Randy Newman, waagde hij zich steeds vaker buiten de bekende poppaden en werkte hij mee aan soundtracks en schreef hij zelfs een ‘opera’, Prima Donna (DG). Op zijn jongste cd komt deze operaliefde ook weer om de hoek kijken en vermengt deze zich met een fascinatie voor sonnetten. ‘Take all my lovers – 9 Shakespeare sonnets’, niet geheel toevallig uitgebracht in het jaar dat de Engelse schrijver en dichter vierhonderd jaar dood is, is een hallucinerende ode geworden. Gereciteerde voordrachten van sonnetten van Shakespeare wisselen af met Wainwright-songs gebaseerd op diezelfde sonnetten. Deze songs bewegen zich van onvervalste pop tot ‘aria’s’, liederen met orkestbegeleiding. De klassieker georiënteerde songs krijgen vooral dankzij de Oostenrijkse sopraan Anna Prohaska cachet. In de andere songs deelt Wainwright zijn karakteristieke stem met gastzangers. Het is geen plaat voor de hardcore klassieke liefhebber en de songs hebben waarschijnlijk ook geen eeuwigheidswaarde, maar het geheel is een mooie viering van de sonnetten van Shakespeare, ongetwijfeld voer voor Wainwrightfans en een spannende plaat voor de wat avontuurlijker ingestelde luisteraar.