SCHUBERT

Recensie SCHUBERT – Schwanengesang; Piano Sonate D.960

SCHUBERT
Schwanengesang; Piano Sonate D.960
Matthias Goerne (bariton), Christoph Eschenbach (piano)
Harmonia Mundi HMC 90213940 • DDD-1.51’
Het is dat Matthias Goerne geen tenor is, maar anders zou ik bij vlagen denken dat Fritz Wunderlich uit de Schuberthemel was neergedaald. Goernes verfijnde dictie, zijn inlevingsvermogen en zijn gevoel voor timing maken hem deze dagen tot de Duitse liederenvertolker par excellence. Of, zoals de achterflap schaamteloos meldt: ‘Goerne interpreteert niet; hij leeft in de liederen en nodigt de luisteraar uit zijn intieme poëtische inzichten met hem te delen’. Wat dat betreft is dit recital eigenlijk nauwelijks verrassend te noemen. Op de gratis bonus cd (men wil voorkomen Goernefans boos te maken met de koppelverkoop van een pianorecital op een tweede cd) staat Schuberts andere zwanenzang, zijn laatste pianosonate. Deze wordt gespeeld door een van Goernes favoriete begeleiders, Christoph Eschenbach. Ook Eschenbachs spel wordt getekend door intrinsieke melancholiek en zuiverheid van stijl, al is hij afstandelijker dan Goerne. Laatstgenoemde is de personificatie van Der Müller, Eschenbach het koele beekje en zoals bekend eindigen die twee in Schuberts Schöne Müllerin altijd samen. Goernes interpretatie zou overigens een onversneden 10 zijn. Eschenbachs solo is fraai, maar niet het laatste woord over de Sonate D.960. De vier sterren zijn een gewogen gemiddelde.

Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen