SCHUMANN

Recensie SCHUMANN – Spanisches Liederspiel – Minnespiel – Spanische Liebes­lieder

SCHUMANN
Spanisches Liederspiel – Minnespiel – Spanische Liebes­lieder
Anna Palimina (sopraan), Marion Eckstein (alt), Simon Bode (tenor), Matthias Hoffmann (bas-bariton), Ulrich Eisenlohr en Stefan Irmer (piano)
Naxos 8.573944 • DDD-60’
Waardering: 7

‘t Is even wennen aan deze samenstelling van vier stemmen. Zet vier goede zangers bij elkaar, en je hebt per definitie een goed kwartet zou je denken, maar dat is niet zo. En eenmaal gewend aan de samenstelling speelt voor mij nog het genre, dat toen – in 1850 – modieus was maar nu uit de tijd. Twee hindernissen om te nemen. Mooi is altijd bij Schumann de pianopartij. Die, en de integere wijze van zingen leveren toch een redelijke waardering op. Luister bijvoorbeeld naar ‘In die Nacht’ uit het Spanisches Liederspiel, opus 74, waarin de voortkabbelende pianoklanken een fraaie bedding vormen voor twee elkaar rustig toezingende zangers. Eigenlijk is het met deze muziek zo dat ze wanneer ze kalm is en de tijd geeft aan pianist en zangers er zeker charme vanuit gaat, maar daar waar Schumann de ‘Lustigkeit’ opzoekt het klankbeeld te druk dreigt te worden. De iets te veel vibrerende sopraan bepaalt in deze opname de klankkleur op soms onaangename wijze; expressie kan haar en haar collega’s echter niet worden ontzegd. Dus alles op een hoop: binnen de mogelijkheden is dit na enige gehoormatige aanpassing niet zo’n gekke uitvoering.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen