SCHÜTZ

Recensie SCHÜTZ – Cantiones sacrae

SCHÜTZ
Cantiones sacrae
Ensemble Magnificat o.l.v. Philip Cave
Linn Records CKD 607 • DDD-113’ (2 cd’s)
Waardering: 9

De Cantiones sacrae, opus 4 van Heinrich Schütz is een verzameling van veertig verschillende stukken vocale gewijde muziek op Latijnse teksten, voor het eerst gepubliceerd in 1625. Ze zijn deels in de oude en de nieuwe stijl gecomponeerd (stile antico en nuovo). De antico zijn a cappella, de nuovo hebben bescheiden begeleiding van een enkel instrument. Je moet van goeden huize komen om deze geestelijke gezangen tot uitdrukking te laten komen. Je moet de retoriek ervan kunnen doorgronden, rust kunnen aanbrengen in de polyfone drukte en de vocale kwaliteiten hebben om ze aansprekend, zuiver en met schoonheid te zingen. Philip Cave en zijn ensemble Magnificat hebben die kwaliteiten. Cave heeft in hoge mate ingezet op expressiviteit. De zes stemmen zijn goed op elkaar afgestemd, zonder hun eigenheid te verliezen. Ze klinken als eenheid in verscheidenheid. Groot compliment voor de sopraan, die veel de hoogte in moet en zich daarmee soms lijkt los te maken van de rest. De dynamiek in de ensemblezang is groot, dissonanten – volgens de regels van de retorica altijd in contact met de tekst – worden fraai benut, het uiteindelijk thuiskomen in vreedzame aanvaarding geeft rust en ruimte aan de samenklank. Opvallend ‘modern’ ook, deze van grote emotionaliteit sprekende motetten. Geschreven door een gelouterd man, die met groot vakmanschap voor de moeilijke gebeurtenissen in zijn leven noten wist te vinden.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen