Simon-Pierre Bestion neemt een eigenzinnig loopje met de geschiedenis

Met zijn ensemble La Tempête laat visionair dirigent Simon-Pierre Bestion razende windvlagen door de oudemuziekscene waaien. Bij Festival Oude Muziek Utrecht zijn ze fan en nodigen ze Bestion uit voor een uitgebreide artist in residency. Renaissance-polyfonie en Monteverdi’s Mariavespers klonken nog nooit zo eigentijds. Bestion vertelt over zijn moedige muziekavonturen.

Tekst: Mark van de Voort, foto: François Le Guen

Oude muziek maar dan met een twist. De uitvoeringspraktijk van polyfonie, renaissancemuziek en barok is gelukkig geen wet van Meden en Perzen. Op gezette tijden verschijnt er wel een visionaire musicus of dirigent ten tonele die stof doet opwaaien binnen de oude muziek. Een van de boegbeelden van die eigentijdse blik op de oudemuziekpraktijk is het Franse ensemble La Tempête en hun bevlogen dirigent Simon-Pierre Bestion. Zij zijn artist in residence tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht.

Dat is zonder meer een gedurfde keuze van de organisatie. La Tempête combineert vrijelijk oudemuziekpareltjes met composities uit het heden, wereldse klanken en theatrale invallen. Iedere La Tempête-voorstelling mondt uit in een totaalervaring. Twee jaar geleden waren de oudemuziekpuristen overigens snel overtuigd van Bestions unieke visie.

Tijdens het Oude Muziekfestival 2021 voerden Bestion en La Tempête het oratorium Historia der Auferstehung Jesu Christi van Heinrich Schütz uit. Geen doorsnee uitvoering, want Schütz’ spirituele klanken werden opgeluisterd door Byzantijnse zang van de Libanese zanger Georges Abdallah als evangelist. Die succesvolle voorstelling smaakte naar meer. Met eenzelfde lef en ondernemingslust stort Bestion zich op zijn artist in residency voor 2023. Geen woorden maar daden geldt zeker voor de bebaarde Bestion. Tijdens een Zoomgesprek vertelt hij een tikkeltje timide over zijn passie en plannen.

Geen genre uit de weg gaan

Heen en weer pendelend tussen Frans en Engels zoekt Bestion zorgvuldig naar de juiste woorden. Zijn vriendelijke manager Ismael Jamaleddine is bereid een enkele Franse frase te vertalen. Bestion is zich bewust van zijn status als buitenbeentje binnen de oudemuziekscene. Tijdens eerdere stoutmoedige projecten werden de Vespers van Rachmaninov gekoppeld aan Byzantijnse gezangen en klonk Bachs hypnotische muziek naast minimalistische muziek van Steve Reich en John Adams.

Is de oudemuziekwereld niet te conservatief? Bestion glimlacht. “Niet alleen de oude muziek, maar de hele klassiekemuziekwereld is te behoudend. Als je afstudeert aan het conservatorium, ben je eigenlijk een academisch wetenschapper. Maar dat maakt je nog geen volbloedartiest. Als moderne musicus moet je gaandeweg alle beschikbare media en genres durven aanpakken.”

Het volledige verhaal over Simon-Pierre Bestion is in Luister 773 te lezen! Dit nummer kunt u vanaf 14 juli in een boekhandel bij u in de buurt of online op store.bcm.nl bestellen.

3.8/5 - (5 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen