VAN DER AA Up-Close

Recensie VAN DER AA Up-Close – Voor cello, strijkers en film

VAN DER AA Up-Close
Voor cello, strijkers en film
Sol Gabetta (cello), Vakil Eelman (actrice), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson
Disquiet DQM 04 • DVD-31’

Michel van der Aa gooit een steen in de Nederlandse muziekvijver met een celloconcert dat slechts kan bestaan bij de gratie van een film. Een film die bovendien vertoont wordt tijdens de uitvoering van dat concert. Verwarrend? Niet volgens van der Aa. De eerste beelden tonen een celliste in een vijftigerjaren bloemetjesjurk, met blote knieën. Afgezien van de verkeerde jurk lijkt alles op een traditioneel concert, maar dan verandert er iets. Links van de musici ontwaren we een gefilmd concertpodium. Daarop is een oude dame in paniek bezig met het invullen van geheimzinnige cijferlijsten. Tussen film en concert ontstaat geleidelijk aan een interactie die steeds intensiever wordt, en zover gaat dat de celliste verandert in actrice, en enige malen haar instrument verlaat om een stoel en een ouderwetse schemerlamp naar het alternatieve podium te slepen. Daar doet de oude dame hetzelfde, maar dan in een bos. De knapste – en ontroerendste – interactie is echter van muzikale aard. We zien de oude dame in een verlaten huis bezig met een vreemde electronische klankgenerator, verbonden aan een soort vergrote speeldoos waar eerdergenoemde cijferlijsten als ponskaarten doorheen gedraaid kunnen worden. Op die manier ontstaan uitvergrote speeldoosgeluiden die uiterst knap met de akoestische klanken in dialoog gaan. Dat het allemaal vlekkeloos verloopt is te danken aan de heer met laptop die een paar keer rechtsachter in beeld te zien is. ‘Up-Close’ is geen celloconcert en al helemaal geen film. Je kunt de twee lagen onmogelijk onafhankelijk van elkaar beluisteren / bekijken. Sol Gabetta is niet alleen dapper genoeg om een malle jurk aan te trekken en met een schemerlamp te slepen – ze speelt deze veeleisende partituur met een superieur gemak. Thompson en haar Sinfonietters zitten op de punten van hun stoelen – soms staan ze – en leveren letterlijk een onnavolgbare prestatie. Michel beheert zijn eigen winkel op disquietmedia.net.