YEDID

Recensie YEDID – Angels’ Revolt (Premiere Performances)

YEDID
Angels’ Revolt (Premiere Performances)
Rachael Shipard en Michael Kieran Harvey (piano), Christian Lindberg en Graeme Jenkins (dirigent) e.a.
Between The Lines BTLCHR71246 • DDD-55’
Waardering: 9

Een kleine waarschuwing vooraf: het begint met een ‘boem!’. Mij deed het zowat uit mijn stoel schieten, maar de landing erna was gelukkig aan de zachte kant. Laat ik het zo zeggen: de ‘boem’ – ik neem aan dat het dus de ‘killul’ (de ‘vloek’) uit de titel Kiddushim ve’ killulim, is – was een voorbode van een interessant verhaal. De compositie Chad Gadya (de kleine geit) voor klarinet, viool, cello en piano is leuker, de titel dekt precies de strekking. Heerlijk. Mij toverde het een glimlach op het gezicht. Het pianoconcert is alweer anders. Ik weet niet of ik het mooi vind maar fascinerend is het zeer zeker. Voornamelijk door de geweldige uitvoering. De pianist Michael Kieran Harvey verdient een pluim voor zijn waanzinnig goede prestatie. Het beste hoor je het in het zeer classicistisch aandoende derde deel. De Israëlische componist Yitzhak Yedid werd in 1971 geboren in Jeruzalem, zijn ouders waren Joodse vluchtelingen uit Syrië. De titelcompositie, Angels’ Revolt, een chaconne voor piano, vind ik de meest interessante, het is een mengsel van Arabische en Joodse ritmes, gecombineerd met free jazz. Maar als ik heel erg eerlijk mag zijn: ik vond de kennismaking zonder meer fascinerend, maar of ik de cd ooit nog eens gewoon zo, voor mijn eigen plezier opzet?
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen