Muziek à la hongroise. Sanne Zwikker blogt over de invloed van Hongaarse volksmuziek in westerse composities.

Muziek à la hongroise

Violiste Sanne Zwikker voerde onlangs Zigeunerwiesen van Pablo de Sarastate uit in New York City. In deze blog vertelt ze over de Hongaarse invloed die in dat werk terug te horen is.

In de negentiende eeuw waren tal van klassieke componisten gefascineerd door Hongaarse volksmuziek, onder wie Pablo de Sarastate en Franz Liszt. De Spaanse en Hongaarse componist maakten net als vele andere westerse componisten gebruik van muziek à la hongroise om exotische, Hongaarse (of zigeunerachtige) klanken in hun eigen werk te integreren. De bekendste werken in die stijl zijn Sarastates Zigeunerweisen voor viool en piano en Liszts Hongaarse rapsodie nr. 13 voor piano.

Terugkerend thema

Liszt wordt weleens gezien als dé Hongaarse componist en pianist die Hongaarse muziek populair maakte onder internationale concertbezoekers. Inspiratie voor zijn Hongaarse rapsodie nr. 13 vond hij in een thema van János Bihari. Datzelfde thema komt ook terug in de sectie Allegro molto vivace van Sarastates Zigeunerweisen.


Sanne Zwikker speelt Un peu plus lent uit Zigeunerweisen, afkomstig van Csak egy szép lány van a világon.

Hongaarse muziek

Die compositie van de Spaanse componist en violist is zonder meer een van de meest bekende werken voor viool in Hongaarse stijl. Sarastate liet zich inspireren door een bezoek aan Boedapest en aan Liszt in 1877. Een jaar later kwam Zigeunerweisen uit. De invloed van Hongaarse muziek is overduidelijk gemarkeerd in de sectie Un peu plus lent.

Plagiaat?

Opmerkelijk is dat de melodie die in dat deel gespeeld wordt, afkomstig is uit Csak egy szép lány van a világon, geschreven door de Hongaarse componist Elémer Szentirmay. Sommige muziekhistorici spreken zelfs van plagiaat. Al staat er in de herdruk uit 1884 in de score vermeld dat de melodie gebruikt is met toestemming van Szentirmay. Waar of niet, het stuk blijft een favoriet van het publiek dankzij zijn uitgesproken ritme en de toegankelijke, exotische melodie.

Meer lezen van Sanne Zwikker? Lees hier haar andere blogs.

5/5 - (31 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen