DEBUSSY

Recensie DEBUSSY, ADÈS, RAVEL – Soundescapes

DEBUSSY, ADÈS, RAVEL
Soundescapes
Signum Quartett
Capriccio C5239 • DDD-69’
Waardering: 8

Het Duitse Signum Quartett speelt graag hedendaagse muziek. Onlangs is het kwartet een project op social media gestart onder de naam #quartweet. Componisten worden uitgenodigd in 140 noten of minder een bijdrage te leveren. De Zuid-Afrikaanse componist Matthijs van Dijk verzorgde de aftrap. Op hun meest recente cd combineren ze een hedendaags werk met Franse muziek van rond 1900. In de toelichting stelt Susanne Ziese dat Debussy met zijn strijkkwartet de traditie ontvluchtte en een idylle aan klankkleuren creëerde. In ieder geval roept het Signum Quartett met mooi samenspel een delicaat en ragfijn weefsel op, als de zon die door het gebladerte schijnt, een muzikaal landschap om je in te verliezen. De Britse componist Thomas Adès brengt met zijn Arcadiana het begrip soundscape nog een stap verder vol ‘special effects’, samenklanken die verwondering oproepen en welluidende akkoorden en citaten die als flashbacks lijken te fungeren. De subtiele muziek is bij dit kwartet in uitstekende handen. Ook het ‘très doux’ in Ravels bekende kwartet komt heel mooi tot z’n recht, de instrumenten kleuren prachtig bij elkaar. En toch steekt ook een storm op als de muziek daarom vraagt. Ravel komt ook ritmisch zeer sterk uit de verf.
Carine Alders

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen