GNATTALI

Recensie GNATTALI – Alma Brasileira (Sonatina no.2 voor gitaar en piano; Sonata voor cello en piano; werken voor piano en gitaar solo)

GNATTALI
Alma Brasileira (Sonatina no.2 voor gitaar en piano; Sonata voor cello en piano; werken voor piano en gitaar solo)
Franz Halasz (gitaar), Debora Halasz (piano), Wen-Sinn Yang (cello)
BIS 2086 • SACD-73’
Uitvoering **** | Registratie ****

Radames Gnattali (1906-1988) is nog steeds een componist die door de meeste twintigste-eeuwse Braziliaanse componisten van klassieke muziek met de nek aangekeken wordt. Hoewel Gnattali goed bevriend was met een van de grondleggers van de Braziliaanse nationale muziek (Ernesto Nazareth) en hij van grote invloed was op de muzikale ontwikkeling van Heitor Villa-Lobos, was en bleef hij de man die in de jaren dertig als arrangeur en orkestleider bij het eerste Braziliaanse radiostation Radio Nacional ging werken en vooral arrangementen maakte in de populaire sector. Dat doet hem tekort zoals het echtpaar Debora en Franz Halasz bewijst op deze cd, grotendeels gewijd aan de muziek voor piano en gitaar. Gnattali beheerste beide instrumenten uitstekend en schreef voor beide een scala aan solowerken en ook een Sonatina voor gitaar en piano. Zijn werk is stemmig, neoklassiek met de kleur van Chopin en een vroeg twintigste-eeuwse componist als Bartók, terwijl de Braziliaanse ziel overal doorheen schemert. Gitarist Franz Halasz en zijn echtgenote weten uitstekend raad met de kleur en sfeer van deze muziek en ook het gastoptreden van Wen-Sinn Yang in de Sonate voor cello en piano is een welkome afwisseling. Een cd die hopelijk bijdraagt aan meer Gnattali op de concertpodia.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen