SCHUMANN

Recensie SCHUMANN – Szenen aus Foethes Faust

SCHUMANN
Szenen aus Foethes Faust
met o.a. Christian Gerhaher (Faust), Christiane Karg (Gretchen), Alastair Miles (Mephistopheles), Chor und Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Daniel Harding
BR Klassik 900122 • DDD-66’
Uitvoering **** | Registratie ****

Wellicht is het verfilmbaar, maar om de complete Faust van Goethe op muziek te zetten is onbegonnen werk. Daarvoor is het toneelstuk te ingewikkeld en te symbolisch. Het ‘Gretchen-verhaal’ is een makkie, met Helena wil het ook nog weleens lukken, maar het transcendente en psychedelische laatste deel, daar moet je eigenlijk van afblijven. Daar was Schumann wellicht op bedacht en – wie weet – was dat de reden dat hij juist met het laatste deel was begonnen? Het werk houdt het midden tussen opera, cantate, oratorium en een symfonisch gedicht met zang, waardoor het geen eigen smoel heeft en nogal onevenwichtig overkomt. Het luisteren wordt bemoeilijkt door het opzoeken van uitersten: zo klinkt het ontroerend lyrisch en zo irritant bombastisch. In de loop der jaren zijn er veel goede opnames van Schumanns Faust gemaakt. Dat de nieuwe, onder leiding van Daniel Harding, tot de top gaat behoren is evident, alleen al vanwege het aandeel van het fenomenale koor. De tenor Andrew Staples werkt een beetje op mijn zenuwen, maar de rest van de zangers is zonder meer voortreffelijk, met als uitschieters Alastair Miles en Christiane Karg. En de zeer idiomatische Faust van Christiaan Gerhaher.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen