HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Samson

HÄNDEL
Samson
Matthew Newlin (Samson), Klara Ek (Dalila), Lawrence Zazzo (Micah) e.a., Choeur de Chambre de Namur, Millenium Orchestra o.l.v. Leonardo García Alarcón
Ricercar RIC 411 • DDD-149’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Mijn eerste associatie bij het oudtestamentisch drama van Samson is het plaatje in mijn kinderbijbel van Samson die met een woeste haardos tussen twee zuilen staat en deze als een soort bowlingpionnen uit elkaar duwt. En natuurlijk de gedachte aan die arme Samson die in zijn slaap van zijn kracht beroofd wordt doordat Delila zijn lange haren afknipt. Precies dát verhaal, dat Berlioz integraal uit de doeken doet; daarvan bevat het oratorium eigenlijk alleen het staartje. Het is een van Händels oratoria, maar wel een van de fraaiere. Alleen horen we hier de versie die Harnoncourt ooit inkortte en niet de volledige versie van bijna drie en een half uur. Samson is al vele malen opgenomen en het is aardig om andere versies erbij te pakken. Karl Richter met het Münchener Bach Chor en Orchester voor Archiv geeft een ouderwets trage versie. Alleen al de inleidende sinfonia duurt bijna twee keer zo lang als die van de voorliggende versie. En dan John Eliot Gardiner voor Philips, ook veel trager én braver. En waar Richter een bepaalde balans en expressie aanbracht, overheerst bij Alarcón en zekere frisheid, dynamiek en helderheid. Dit is Samson met schwung en met memorabele uitschieters, zoals Julie Roset als Filistijnse vrouw in de aria ‘Ye Men of Gaza’.
Quirijn Bongaerts

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen