J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Cantatas BWV 54 & 170, Concerto BWV 1060, Suite BWV 1067

J.S. BACH
Cantatas BWV 54 & 170, Concerto BWV 1060, Suite BWV 1067
Daniel Taylor (counter tenor), Jeanne Lamon(viool), John Abberger (hobo), Tafelmusik Baroque Orchestra o.l.v. Jeanne Lamon
Analekta AN 2 9878 • DDD-69’


Het Canadese oude muziek-ensemble Tafelmusik presenteert hier een greep uit Bach’s werken waarvan de programmatische samenhang mij een beetje ontgaat. Uit twee solocantates en twee overbekende instrumentale werken komt een wisselende indruk naar voren van de kwaliteiten van de executanten en hun muzikale opvattingen. Daniel Taylor heeft een mooie altstem, aansprekend van hoog tot laag. De hoboist is bekwaam, evenals de violiste die ook de algehele leiding heeft. Maar haar artistieke opvattingen (of haar directiekwaliteiten) laten ruimte voor kritiek. Het ensemblespel is niet overal even tempovast, en het halsbrekende tempo in de befaamde badinerie uit de suite voor viool en strijkers mondt uit in een raffelige uitvoering die je doet happen naar adem. Wat wel interessant is, is de solistische bezetting van het concert BWV 1060, die traditioneel is voorbehouden aan twee klavieren maar die in een mogelijke eerdere versie door Bach best voor viool en hobo geschreven had kunnen zijn. De akoestiek van de kerk waarin een en ander werd opgenomen tenslotte is net iets te ruim om een helder klankbeeld te bieden.
Frits Ham

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen