KANCHELI

Recensie KANCHELI – Chiaroscuro, Twilight

KANCHELI
Chiaroscuro, Twilight
Gidon Kremer en Patricia Kopatchinskaja (viool), Kremerata Baltica
ECM New Series ECM2442 • DDD–48’
Waardering: 8

Chiaroscuro, de term die gebruikt werd om de schildertechniek à la Rembrandt met grote contrasten tussen licht en donker een naam te geven, zou zo als omschrijving op het gehele oeuvre van de Georgische componist Giya Kancheli kunnen passen. Verstilde passages met ijle melodielijnen die opeens doorkruist worden door woeste uitbarstingen, alsof iemand met het syndroom van Gilles de la Tourette langsloopt, zijn in al zijn werken te vinden. Ook in Chiaroscuro, dat in 2010 begon als een werk voor strijkkwartet en dat dankzij Julian Rachlin, Yuri Bashmet en Gidon Kremer nu ook versies kent voor viool/altviool, altviool en viool, alledrie gecombineerd met strijkorkest. Kremers variant lijkt de componist het meest na aan het hart te liggen. Het wat aarzelende, mysterieuze spel van Kremer past de componist als een tweede huis, zo blijkt weer op deze plaat. Niks virtuositeit, gewoon dicht op de zenuwen van de emotie spelen. Bij het in 2004 geschreven Twilight voor twee violen en kamerorkest krijgt Kremer op gelijkwaardige wijze partij van Patricia Kopatchinskaja. De sfeer van dit werk is niet anders dan die van Chiaroscuro, maar dankzij de solisten, Kremerata Baltica en de finishing touch van ECM-brein Manfred Eicher is het weer een echte vintage Kancheli.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen