KNECHT

Recensie KNECHT – Grande Symphonie “Le portrait musical de la Nature” – Ouvertures – Vier aria’s.

KNECHT
Grande Symphonie “Le portrait musical de la Nature” – Ouvertures – Vier aria’s.
Sarah Wegener (sopraan), Hofkapelle Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius.
Carus 83.228 • DDD-48’
Biberach an der Riß in Zuid-Duitsland was het stadje waar Justin Heinrich Knecht (1752-1817), geboren werd en woonde en werkte als componist, dirigent, organist en pedagoog. Zijn Grande Symphonie uit 1783 (ondertitel “Le portrait musical de la Nature”) geldt als een groot voorloper van Beethovens Pastorale en alleen al daarom is het goed dit werk eens te horen. In vijf delen schildert Knecht de natuur zoals Beethoven dat later ook deed: een mooie dag met ruisende beekjes, de dreiging en het uitbreken van onweer, het opklaren en tenslotte de stralende zomerdag, met dank aan de Schepper. De symfonie van 25 minuten is een typisch product van zijn tijd en roept associaties op met de beide Haydns en de Mannheimer Schule. Waarschijnlijk kende Beethoven dit werk, maar het kan ook dat beiden putten uit dezelfde traditie. Hoe dan ook behoort deze onderhoudende symfonie tot het uitgebreide maaiveld waaruit de echte grootheden als Beethoven de kop konden opsteken. Toegevoegd zijn enkele aria’s uit Knechts talloze opera’s en twee ouvertures, waarvan één een typisch gelegenheidswerk. Ze lijken aan te tonen dat Knecht zich tot ver in de 19e eeuw vooral door Mozart liet beïnvloeden. De uitvoeringen door Frieder Bernius zijn mooi, levendig en idiomatisch, maar helaas mist de zang van sopraan Sarah Wegener een krachtige persoonlijkheid.

René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen