KORNGOLD

Recensie KORNGOLD – Violanta

KORNGOLD
Violanta
Annemarie Kremer (Violanta), Michael Kupfer-Radecky (Simone Trovai), Norman Reinhardt (Alfonso) e.a., Orkest en koor van het Teatro Regio Torino o.l.v. Pinchas Steinberg
Dynamic CDS7876 • DDD-79’

Dit is een live-opname, gerealiseerd in het Teatro Regio Torino in januari 2020, van de opera die Erich Wolfgang Korngold als negentienjarige componeerde en die in 1916 in München zijn première beleefde. Het is een eenakter op een libretto van Hans Müller en sluit aan bij een expressionistische richting van de Duitse opera. Het verhaal speelt zich af in de vijftiende eeuw in Venetië tijdens het carnaval. Violanta, de deugdzame echtgenote van Simone wil de dood van haar zus Nerina wreken door haar verleider de Napolitaanse prins Alfonso te doden, een daad die Violanta van haar man Simone eist. Violanta nodigt Alfonso uit en leert hem beter kennen. Wanneer Simone wil toeslaan, realiseert Violanta zich dat ze van Alfonso is gaan houden en vangt de dodelijke steek op. Onder de leiding van Pinchas Steinberg laat het orkest Korngolds weelderige orkestklank moeiteloos openbloeien met wisselende kleuren en dramatische accenten en slaagt erin een vrij goede balans tussen stemmen en orkest te realiseren. In de veeleisende partij van Violanta laat de Nederlandse sopraan Annemarie Kremer een intense, emotionele vertolking horen met haar ruime, expressieve sopraan, warm timbre en mooie schakeringen. Norman Reinhardt zet een geloofwaardige vrouwenverleider neer, is expressief maar vocaal iets te zwak. Simone heeft de robuuste stem en het temperament van Michael Kupfer-Radecky. Uit het over het algemeen homogene ensemble zijn nog Anna Maria Chiuri (Barbara) en Peter Sonn (Bracca) te vermelden.