MAHLER

Recensie MAHLER – Symphony 7

MAHLER
Symphony 7
Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä
BIS Records BIS-2386 • SACD-78’
Waardering: 7

Osmo Vänskä’s Mahler is na de symfonieën 1, 2, 4, 5 en 6 toe aan nummer 7. Nog even en de zoveelste Mahler-cyclus is compleet. Waarom de meest fantastische Sibelius-dirigent zo naarstig bezig is met Mahler, snap ik niet helemaal. Een heel bijzondere affiniteit lijkt hij niet te hebben met dit gecompliceerde symfonische oeuvre, ook al wordt er in Minnesota fraai gemusiceerd en is de opname zelfs waanzinnig mooi, met een ondefinieerbaar gevoel van ‘substantie’ in de klank. De recentste opname die ik van de Zevende beluisterde kwam van Iván Fischer met het Budapest Festival Orchestra. Een heel bijzondere ervaring die het Boheemse karakter van deze symfonie benadrukte zoals nooit eerder. Vänskä doet het totaal anders. Hij is geen man van brede gebaren, langademige melodielijnen en/of zwelgende laatromantiek. Hij kiest een ritmisch precieze klare lijn die hij vanuit allerlei elementaire deeltjes opbouwt en doortrekt naar het perspectief op een weids uitzicht, dat uiteindelijk toch niet komt. Hij is zich bewust van de moderniteit van vooral het openingsdeel en lijkt elke dissonant extra hoorbaar te willen maken. Maar het resultaat zal toch voor velen de onterechte vooroordelen bevestigen die er tegen deze visionaire maar ‘moeilijke’ symfonie bestaan. Mooier vind ik de schimmigheid in de middendelen (Nachtmusiken en Scherzo) maar de finale grenst bij Vänskä aan het groteske en banale, en juist van dat vooroordeel had Fischer ons bevrijd.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen