MARTINI

Recensie MARTINI – Requiem pour Louis XVI

MARTINI
Requiem pour Louis XVI
Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet
Chateau de Versailles Spectacles CVS022 • DDD-57’
Waardering: 8

Het begin van dit Requiem begint met een soort dissonante dreun, waarna het al heel snel overvloeit in een heel klassiek – eigenlijk best aangenaam klinkend – requiem aeternam. Het indrukwekkende stuk was mij onbekend. Behalve een historisch curiosum, is het ook een mooie toevoeging aan de voorraad cd’s. Le Concert Spirituel geeft een fraaie, gedragen uitvoering. De solisten hebben vaak het primaat, een soort voorzang, waarna het koor volgt. Het geeft een mooi ritme aan het – uiteraard zeer gedragen en plechtige – stuk. Dit Requiem vormt ook een aardige reflectie op de periode waarin de componist leefde en werkte. Soms een vleugje Beethoven-achtige romantiek, dan weer meer classicistisch met vleugjes Mozart en Haydn. Jean-Paul-Égide Martini (1741-1816) gebruikte het stuk om de functie van superintendant van de Musique du Roi te verwerven. Die functie bekleedde Martini ook onder Lodewijk XVI, maar kwam met de revolutie te vervallen. Na Napoléons Waterloo werd de monarchie hersteld. Daarbij kwam natuurlijk ook de hele bijbehorende baantjescarrousel weer op gang. Het Requiem beleefde zijn première op de herbegrafenis van de stoffelijke resten van Lodewijk XVI en Marie-Antoinette in de koninklijke grafkerk van Saint-Denis. Het stuk is daarmee eigenlijk een historische zeldzaamheid. Ietwat bevreemdend daarbij is de toegift van de cd, het revolutionaire strijdlied La Marseillaise van Hector Berlioz. Geen logische combinatie met het muzikaal grafschrift voor een monarch die onder de guillotine van diezelfde revolutie het leven liet.
Quirijn Bongaerts

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen