MESSIAEN

Recensie MESSIAEN – Vingt regards sur l’enfant Jesus

MESSIAEN
Vingt regards sur l’enfant Jesus
Martin Helmchen (piano)
ALPHA 423 • DDD-130’ (2 cd’s)
Waardering: 10

Veel twintigste-eeuwse muziek lijkt weggezakt, maar de uitingen van Olivier Messiaen blijken een uitzondering. De originaliteit van de man is dan ook ongeëvenaard. Neem zijn idioom: geworteld in het atonale, maar de meester schuwde niet om van tijd tot tijd te strooien met diatoniek. Of zijn geflirt met Oosterse culturen, waardoor elementen als veranderende tijdsperceptie opeens een rol gaan spelen. Het is allemaal te horen in zijn Vingt regards sur l’enfant Jesus, de kosmische reis van twintig, door katholieke beelden geïnspireerde stukken voor piano solo. Martin Helmchen speelt intens, bewogen, met een trefzeker oog voor de vele (dynamische) tegenstellingen, maar ook met een goed gevoel voor kleur en het contemplatieve aspect van deze muziek. Het resultaat is menigmaal bedwelmend, zoals in nummer 16, waar talloze motieven en hun vele herhalingen op steeds nieuwe, verrassende wijze over elkaar heen schuiven. Of de prachtige stiltes in nummers 17 of 19. Totale (virtuoze) exuberantie heerst dan weer in nummer 20, waar een beschrijving van de ‘kerk van liefde’ gelardeerd wordt met flitsende, stijgende en dalende toonsluiers, als het kleurrijk sprietsen van een fontein. Zomaar wat voorbeelden, maar íeder stuk is een wondere wereld. Uitmuntend transparant en expressief vertolkt door Martin Helmchen.
Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen