MONIUSZKO

Recensie MONIUSZKO – Halka

MONIUSZKO
Halka
Tina Gorina (sopraan), Monika Ledzion-Porczynska (mezzo-so­praan), Matheus Pompeu (tenor) e.a., Podlasie Opera, Philharmonic Choir, Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi
NIFCCD 082-083 • DDD-119’ (2 cd’s)

De Poolse componist Stanisław Moniuszko (1819-1872) is vooral bekend om zijn opera’s Halka en Strazny dwor (Het spookslot). Halka uit 1848 met een tweede versie van 1857, is waarschijnlijk het werk dat het meest buiten Polen is opgevoerd. De opera in twee bedrijven vertelt het vrij universele verhaal van een meisje, Halka, dat verleid en daarna in de steek gelaten, zelfmoord pleegt. Voor opvoeringen buiten Polen werd het libretto van Włodzimierz Wolski in verschillende talen vertaald en het is de Italiaanse versie van de bariton Giuseppe Achille Bonoldi, een vriend van Moniuszko, die gekozen werd voor een concertante uitvoering op de historische instrumenten van het orkest Europa Galante onder leiding van Fabio Biondi. Dit gebeurde in het kader van het internationale muziekfestival Chopin and his Europe in augustus 2018. In een begeleidend commentaar drukt Biondi zijn bewondering uit voor Moniuszko’s muzikale taal en schitterende instrumentatie en zijn ontdekking van het potentieel van de populaire Poolse muziek uit die tijd. Onder Biondi’s leiding krijgt Moniuszko’s partituur leven en kleur, niet het minst in de wervelende mazurka die het eerste bedrijf afrondt. De Spaanse sopraan Tina Gorina zet een ontroerende Halka neer met een frisse sopraan. Monika Ledzion-Porczynska geeft haar rivale Sofia vocale allure. De Braziliaanse tenor Matheus Pompeu brengt de laffe Jontek tot leven met een expressieve en stralende stem. Robert Gierlach (Janusz) komt minder overtuigend over. De overige rollen zijn degelijk bezet en de koren zingen krachtig. Moniuszko’s Halka is beslist een ontdekking waard.