MOZART

Recensie MOZART – Pianoconcerten nr. 6 in Bes, KV 238 – nr. 8 in C, KV 246 – nr. 9 in Es, KV 271

MOZART
Pianoconcerten nr. 6 in Bes, KV 238 – nr. 8 in C, KV 246 – nr. 9 in Es, KV 271
Angela Hewitt (piano), Orchestra da camera di Mantova o.l.v. Carlo Fabiano.
Hyperion CDA67840 • DDD-75’
Het Jeunehomme-concert in Es (het ‘wonder van 1777’) hoor je vaak genoeg. Het wordt beschouwd als het werk dat Mozarts grootheid voor het eerst in volle omvang duidelijk maakte. De andere twee horen bij de stiefkindjes in die wonderbaarlijke reeks van Mozarts pianoconcerten. Vroege werken, voorzover je dat bij Mozart kunt zeggen, en niet al te verrassend, is het algemene oordeel. Vergeleken met veel van de latere concerten is daar wat voor te zeggen, maar ook KV 238 en 246 (‘Lùtzow’) mogen er zijn: onberispelijk van vorm, levendig, briljant en dankbaar voor de piano geschreven. Opnamen zijn dun gezaaid, afgezien van de albums met alle 27. Goed dus dat Angela Hewitt ze, samen met het Jeunehomme-concert, uitkoos als opening van wat blijkbaar een complete Mozart-cyclus gaat worden. Hewitt is vooral bekend geworden door een groot aantal bijzondere Bach-opnamen. Haar Mozart klinkt voor alles helder en zonder opsmuk, maar gelukkig niet te nuchter. Speelplezier en elegantie zijn sleutelwoorden, ook bij dit orkest van ´zorgvuldig geselecteerde` musici, waarvan ik niet weet of Carlo Fabiano nu dirigeert of alleen concertmeester is. Hyperions opnameklank is zo ideaal dat ik me nu al kan verheugen op de volgende uitgave in deze reeks.

Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen