NADERMAN

Recensie NADERMAN, DUVERNOY – Deux à Deux: Harp and horn from the Age of Enlightenment to Romanticism

NADERMAN, DUVERNOY
Deux à Deux: Harp and horn from the Age of Enlightenment to Romanticism
Masumi Nagasawa (harp), Teunis van der Zwart (hoorn).
Etcetera KTC 1430 • DDD-60’
In een fictieve briefwisseling uiten de componisten Franz Joseph Naderman (1781-1835) en Frederic Nicolas Duvernoy (1865-1838) hun ongenoegen over de vernieuwingen op gebied van klank in de 19e eeuw. Harpist Naderman moppert over de grote klank van de dubbelpedaalharp die Érard ontwikkelde, hoornist Duvernoy over mechanische absurditeit van de ventielhoorn. Conclusie van deze aardige correspondentie is dat ‘mensen al te gemakkelijk vergeten dat met de zogenaamde vooruitgang ook iets waardevols verloren gaat’. Voor Teunis van de Zwart dan ook de natuurhoorn, voor Masumi Nagasawa de ‘silvery bell-like sound’ van de enkelpedaalharp. De samenwerking tussen Naderman en Duvernoy leverde een aantal aangename, toegankelijke werken op, geschreven met liefde voor de instrumenten en hier gespeeld door twee musici die dat respect delen. Teunis van der Zwart speelt soepel, zangerig en ingetogen kamermuzikaal, met hier en daar een bewust rafeltje als speciaal effect. Zijn soepele spel valt mooi samen met de speelse, lichte en tinkelende klank van de harp. De bescheidenheid waarmee harpiste en hoornist de muziek vooral niet te lijken willen opdringen is innemend, maar maakt deze cd ook een beetje braaf. Meest boeiend zijn het nieuwe, originele ‘Deux à deux’, van Nagasawa, de Variaties op een thema van Rossini van Naderman en de Nocturne van Duvernoy.

René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen