RACHMANINOV

Recensie RACHMANINOV, CHOPIN – Cellosonate op.19, Vocalise op.34 nr.14; Cellosonate op.65, Etude op.25 nr.7 (bew. Franchomme), Introduction et Polonaise brillante voor cello en piano op.3

RACHMANINOV, CHOPIN
Cellosonate op.19, Vocalise op.34 nr.14; Cellosonate op.65, Etude op.25 nr.7 (bew. Franchomme), Introduction et Polonaise brillante voor cello en piano op.3
Alisa Weilerstein (cello), Inon Barnatan (piano)
Decca 478 8416 • DDD-81’
Waardering: 8

Alisa Weilerstein lijkt de nieuwe celloster van Decca en presenteert zich op cd’s vooral met grote werken. Op haar eerste cd met kamermuziek neemt ze geen halve maatregelen. Samen met Inon Barnatan, in Nederland vooral bekend als muzikaal partner van Janine Jansen, speelt ze de kroonjuwelen uit het grootse, pathetische cellorepertoire. In de sonate van Chopin maakt ze de tragiek opzichtiger dan nodig is, maar in de sonate van Rachmaninov is de overdosis mits op deze wijze gebracht zeer op zijn plaats. Omdat de balans tussen de instrumenten vaak een probleem is, kozen de musici als oplossing ervoor allebei flink uit te pakken. Die strategie werkt bij hen op vele plaatsen zeer goed. Wanneer het gevaar dreigt dat de emotie van het detail de grote lijn dreigt te overstemmen, blijkt dat Weilerstein gelukkig meer zin voor architectuur heeft dan haar eerdere cd’s deden vermoeden. In Barnatan heeft zij een verwante ziel. Geen wonder ook dat deze temperamenten met de veel klassiekere Chopin veel meer moeite hebben dan met de stormachtige kant van de Rus.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen