thBM120TNT

Recensie BRITTEN, HINDEMITH – Vioolconcerten

BRITTEN, HINDEMITH
Vioolconcerten
Arabella Steinbacher (viool), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Vladimir Jurowski
PENTATONE PTC 5186625 • DDD-66’

Waardering: 10

Benjamin Brittens Vioolconcert, dat heel lang stiefmoederlijk is bedeeld, verheugt zich in een groeiende populariteit. Nog even en het is een van de grote repertoirestukken. Recente opnamen van Vilde Frang, Gil Shaham, James Ehnes en (ietsje eerder) Janine Jansen en Maxim Vengerov tonen een duidelijke trend. Mooi, maar dit zou ook moeten gelden voor het concert van Hindemith. Het is ongeveer even oud en werd ook gecomponeerd in het onheilspellende jaar 1939, toen beide componisten naar de Verenigde Staten vertrokken. Toch draagt Hindemiths Vioolconcert niet zo erg het stempel van dreiging. Dit speelstuk met tal van lyrische momenten grijpt terug op voorbeelden uit de negentiende eeuw, al is de harmonische toontaal twintigste-eeuws en echt Paul Hindemith. Zullen we het label ‘knap’, dat Hindemith vaak is opgeplakt, maar ’ns vervangen door ‘geniaal’? In het cd-boekje belijdt Arabella Steinbacher haar liefde voor dit concert, vanuit haar vaders band met Hindemith. Dat is te horen, want haar pleidooi voor het werk is overtuigend, energiek en zangerig en Jurowski en de zijnen geven alle aandacht aan de vele subtiliteiten in de orkestpartituur. Eigenschappen die net zo goed ook gelden voor het andere werk, want ook haar Britten is briljant en doet niet onder voor bovengenoemde andere vertolkingen. De opnameklank is onberispelijk.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen