CD 17_719

Recensie CAMPRA – Messe de Requiem – De profundis

CAMPRA
Messe de Requiem – De profundis
Salomé Haller (sopraan), Sarah Gendrot (sopraan), Rolf Ehlers (alt), Benoît Haller (tenor), Philip Niederberer (bariton), ensemble3 vocal et instrumental o.l.v. Hans Michael Beuerle
Carus 83.391 • DDD-60’

André Campra mag dan kapelmeester van de Notre-Dame zijn geweest, een heilig boontje was hij beslist niet. Veel liever dan cantates en motetten componeerde hij namelijk theatermuziek – stiekem, en onder een pseudoniem welteverstaan. Grote successen boekte hij met opera’s als ‘L’Europe galante’ en ‘Le carnaval de Venise’, en toch is het Requiem uiteindelijk zijn bekendste werk geworden. Maar ook al is het religieus van aard, het is duidelijk gevormd door het melodieuze en dramatische talent van een operacomponist. Een werk dat ondanks zijn thematiek veel hoopvolle passages kent en vraagt om een prikkelende uitvoering. Deze nieuwe opname, die het Requiem koppelt aan Campra’s zetting van de begrafenispsalm De profundis, weet op dat vlak helaas niet te overtuigen. Het kleine ensemble3 doet, spelend op moderne instrumenten, hard haar best om het stuk de allure te geven die het verdient maar de wisselvallige selectie solisten gooit roet in het eten. Hoewel tenor en bariton het prima doen, zijn de sopranen te schel en klinkt de onaangename altstem van Rolf Ehlers nasaal en gedrongen. Het koor zingt met bezieling maar raakt daarbij wat overschaduwd door de galmende opname. Jammer, een gemiste kans om Campra’s vroegere faam te onderstrepen.